Dividend groei aandeel van de maand – Groupe SEB

Dividend groei aandeel van de maand – Groupe SEB

Welkom bij een nieuwe serie van de kleine kapitalist, het dividend aandeel van de maand! Je kunt beleggingsideeën op verschillende manieren opdoen. Voor mij is dat naast veel over aandelen lezen ook producten en diensten in het dagelijks leven ervaren. Zoals in de laatste maandupdate genoemd zijn wij dit jaar gestart met een weekendje weg in een vakantiepark. Fijn. Daar stond een Nescafe Dolce Gusta koffiemachine. Nu ging het mij niet om Nescafe, hoewel dat zeker had gekund. Dat is namelijk van Nestlé, een Europese dividendmachine dat al sinds 1959 onafgebroken dividend betaald. Het is met 36 jaar dividendgroei zelfs een echte dividend aristocraat! In dit geval ging het mij om het apparaat, gemaakt door Krups. Je koopt zo’n ding al voor drie tientjes en vervolgens wordt je uitgemolken met die cupjes.

Mijn dochter vond het leuk om er naast middelmatige koffie voor papa ook warme chocolademelk mee te maken. Eerder heeft de kleine kapitalist een Nespresso cupmachine gehad, dus het concept was bekend. Je drinkt je arm. Inmiddels heb ik een fijne volautomaat van Siemens die behalve goedkoper ook veel betere koffie zet. Krups blijkt te worden gemaakt door Groupe SEB, een Franse producent van huishoudelijke apparaten. Dit aandeel is ook meerdere keren getipt in Beleggers Belangen, maar ik had het vanwege de hoge aankoopkosten en Franse dividendbelasting nooit verder onderzocht. Naast Krups is SEB ook het bedrijf achter merken als Tefal, Moulinex en Rowenta. Dikke kans dat u er ook een pan of een staafmixer van in huis hebt. Wij wel althans. Dit bedrijf blijkt naast een eenvoudig business model al veel producten te verkopen in opkomende markten. En dan is mijn interesse plots gewekt. Autonome groei op lange termijn is daarmee vrijwel gegarandeerd.

SEB’s business model onder de grill

Als we Société d’Emboutissage de Bourgogne onder de loep nemen dan zien we een Frans familiebedrijf ontstaan in 1857 en actief in huishoudelijke apparaten. SEB is al meer dan 40 jaar bezig met internationale expansie. Mede door overnames heeft SEB momenteel zo’n 30 merken, waarmee het inspeelt op lokale behoeftes. Er zijn vier productlijnen met producten als koffiezetters, waterkokers, rijstkokers, tosti-ijzers, blenders, food processors, staafmixers, ovens, inductieplaten, weegschalen, (robot)stofzuigers, strijkbouten, stoomreinigers, ventilators, föhns, pannen, isoleerflessen, waterfilters en professionele koffieautomaten. In die laatste markt heeft SEB via het overgenomen WMF uit Duitsland een indrukwekkende en groeiende klantenkring zoals hotels (Accor, Marriot), cateraars (Sodexo, Eurest), winkels (Ikea) en fastfood (McDonalds, Subway, Burger King).

Afgelopen week kwamen de jaarcijfers en die waren net als voorgaande jaren goed. De sales nam toe met 8%, waarvan 6% organisch en de rest uit twee overnames en valuta effecten. Het is al het 6e jaar op rij dat de organische groei van SEB boven de 5% ligt. Die groei kwam uit alle productlijnen en regio’s en wordt gedreven door:

  • Innovaties: een derde van de groei komt uit nieuwe producten
  • Partnerships: sterke relaties met distributeurs gebaseerd op loyaliteit maken het lastig voor concurrenten om toe te treden
  • E-commerce: SEB heeft een sterk groeiend marktaandeel van nu 20% in klein huishoudelijke apparaten en 10% in kookgerei
  • Retail: een netwerk van 1300 eigen winkels versterkt het imago

Geografische analyse

Een belangrijke motor achter de groei van SEB is internationale expansie. 55% van de omzet komt uit ontwikkelde landen. Hierin speelt productontwikkeling een belangrijke rol om in te spelen op nieuwe trends. In Frankrijk, Duitsland, de V.S. en Nederland heeft SEB het lastig vanwege hevige concurrentie. In landen als Italië, V.K., België en Canada is er nog wel groei.

45% van de omzet wordt behaald uit opkomende landen, vooral gedreven door meer vraag. In een markt van 4 miljard mensen neemt de middenklasse jaarlijks toe met meer dan 70 miljoen mensen. Maar liefst 25% van de omzet wordt behaald in China. Vooral wokpannen (!), sauspannen en thermosflessen van het lokale merk Supor zijn niet aan te slepen. Dat land genereerde met meer dan 15% ook de hoogste organische groei.

Ook is er dubbelcijferige groei in landen als Rusland, Turkije, Polen en Oekraïne. Verdere expansie vind nu plaats in landen als Maleisië, Saoedi Arabië en Egypte. Het gaat overigens niet overal goed. In Vietnam dalen de verkopen en in Brazilië heeft SEB last van extra belastingen en negatieve valuta effecten.

SEB’s dividend, kwaliteit en waardering

In de afgelopen 5 jaar steeg de winst per aandeel met meer dan 15%. Daaruit kon SEB het dividend telkens stevig verhogen, terwijl de payout ratio daalde. In de toekomst verwacht ik verdere groei van de winst per aandeel en het dividend in de hogere enkel-cijferige getallen.

In 2016 werden WMF en EMSA overgenomen, waardoor de schuld toenam tot bijna 3x de EBITDA. In 2018 was de financiële leverage al tot onder de 2 gedaald. De schuld wordt op korte termijn voldoende gedekt door bezittingen, getuige ook de goede kredietscore door S&P. Een nadeel is wel dat een flink deel in voorraden zit, maar dat is inherent aan het bedrijfsmodel.

Als we bovenstaande opsommen dan kan SEB mooie cijfers overleggen:

  • 13 jaar aaneengesloten dividendverhogingen, dus ook tijdens de kredietcrisis
  • 10% dividendgroei in de afgelopen 5 jaar, hoe hoog was uw loonsverhoging?
  • 25% payout ratio, biedt volop ruimte voor dividendverhogingen
  • 1,7% dividendrendement, de koers volgt het dividendrendement (!)
  • 15 koers/winstverhouding, in ieder geval niet te duur
  • A2 en A+ S&P credit rating (betrouwbaar), een prima balans
  • EUR 162 koersdoel consensus, biedt voldoende opwaarts potentieel

Is SEB een koopwaardig dividend aandeel?

Sinds afgelopen zomer heeft SEB een behoorlijke tik gehad. Gezien de blootstelling aan China helpt de handelsoorlog daar niet bij. Uit de laatste kwartaalcijfers blijkt dat de organische groei in Q4 is stil gevallen. Na publicatie begon de koers rap te dalen en ontstond een perfecte koopkans. De daling werd veroorzaakt door een extra belastingheffing, de decemberstakingen in Frankrijk en nog wat meer pech. Natuurlijk kan het Corona-virus ook nog zorgen voor meer tegenwind. Op de lange termijn blijft SEB echter aantrekkelijk.

Slotsom: dat is slim bedacht

Zo luidt althans de slogan van Tefal. De bedoeling van deze serie is om dividend groei aandelen te analyseren voordat ik ze aanschaf. Soms dienen koopkansen zich echter snel aan: j’ai frappé rapidement! Op 23 januari kocht ik 4 aandelen Groupe SEB (EPA:SK) voor EUR 124 per stuk. Daarbij komen EUR 5,78 aan transactiekosten en -belasting en een hoge dividendbelasting die moeilijk is terug te vragen. Deze kosten weerhielden mij van het kopen van individuele Europese aandelen. De goede vooruitzichten zijn echter moeilijk te weerstaan. Ik zie het bedrijf als een waardevolle toevoeging voor mijn portefeuille. Die bestaat vooral uit grotere bedrijven. Hoewel SEB geen smallcap meer is, behoort het met een marktkapitalisatie van circa EUR 7,5 miljard tot de kleinere bedrijven in portefeuille (samen met Albemarle, Eastman Chemical en AO Smith). Daarnaast had ik nog geen aandeel in de sector luxe consumentengoederen. De belangrijkste reden is echter het perspectief. SEB biedt veel ruimte voor dividend groei in de komende jaren. De koers zal gestaag volgen. Morgenochtend bak ik tevreden mijn eitje, natuurlijk in een Tefal pan.

2 gedachten over “Dividend groei aandeel van de maand – Groupe SEB

    1. Dat snap ik. Het is voor mij ook een experiment. Over Amerikaanse large caps wordt al heel veel geschreven. Ik heb er eentje op het oog waar ik graag iets over wil schrijven en heel graag zou toevoegen aan de portefeuille. Met het rijtje dat je zelf op het oog hebt om te kopen na een daling (Löwe, Microsoft, Texas Instruments, Pepsico, Starbucks) is niets mis volgens mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *