Baden in weelde – maandupdate oktober 2022
Het voelt misschien wat kwestieus in deze tijden. Maar in deze maandupdate staat de sector luxe consumptiegoederen centraal. Net als eerdere updates over de sectoren industrie en financiële dienstverlening start ik met het delen van een watchlist. Helaas kan ik momenteel de lijsten niet aanpassen. Anders hadden wishlist aandelen Ferrari en Nike er natuurlijk op gestaan. Maar ook parels als Lowe’s, Domino’s Pizza, Adidas, Five Below, Mohawk, Levi’s Strauss, Leggett & Platt, Wendy’s, Richemont en Tractor Supply komen in aanmerking.
Met Groupe SEB en Whirlpool heb ik twee laag gewaardeerde bedrijven uit de sector die actief zijn in alledaagse luxe zoals koekenpannen en wasmachines. Bedrijven die inspelen op extreme luxe zijn daarom een interessante aanvulling. Het achterliggende kerninzicht is ook kwestieus: de rijken worden rijker. Ook tijdens recessies blijven de superrijken uitgeven. Hierdoor blijven portefeuille aandeel LVMH en wishlist aandeel Ferrari bijvoorbeeld zo hoog gewaardeerd. De wachttijd van Ferrari is enorm en sommige exemplaren worden alleen op uitnodiging verkocht. Zo werd een bestelling van een Nederlandse eierboer zonder pardon geannuleerd. Exclusiviteit en schaarste creëren sterke concurrentievoordelen.
Wil je meer weten over een van deze bedrijven? Start dan een draadje op het forum. De bedrijven in mijn portefeuille kun je terug vinden onder de kroonjuwelen, parels, hoogdividenders, groeibriljanten, en turnarounds. De aankopen zijn vrijwel allemaal beschreven in de maandupdates. Die kun je terugvinden met behulp van de zoekfunctie.
Estée Lauder, a pure play in prestige beauty
The Estée Lauder Companies is een Amerikaanse producent van make-up en huid- en haarverzorgingsproducten. Het is actief in het hogere segment en noemt zichzelf een pure play in prestige beauty. Naast het eigen merk voert het bedrijf ook merken als Clinique en Aveda. Grote concurrent L’Oréal is breder gespreid. Hoewel beide bedrijven in de sector basis consumptiegoederen zijn ingedeeld passen ze goed in het onderwerp van deze maandupdate. De producten stralen luxe uit en zijn recessiebestendiger dan het lijkt. Ze spelen namelijk in op een kerndrijver en dat is angst.
Estée Lauder heeft sterk trackrecord op omzetgroei en de brutomarge van 76% is indrukwekkend. Met circa 1,4 keer de vrije kasstroom is de netto schuld goed te dragen. En het dividend groeit stevig. Vorig jaar bijvoorbeeld met 13% en na mijn aankoop werd voor dit jaar een 10% hogere uitkering aangekondigd. Een teken van vertrouwen in de toekomst.
Dit jaar heeft het bedrijf er een paar rimpels bij gekregen. Estée Lauder heeft last van COVID-19 maatregelen in China, minder reisverkeer en een sterke dollar. De organische groei in het Westen en delen van Azie konden dat niet compenseren. De omzet daalde met 11% en de winst per aandeel zelfs met 28%. Daardoor is de beurskoers van een hoogste koers ooit van $374 naar $186 teruggevallen.
Het is goed mogelijk dat de beurskoers nog verder zakt. Het aandeel blijft prijzig. Op het moment van publicatie echter niet. Vandaag steeg de koers met 10%. Op 3 oktober kocht ik 2 aandelen Estée Lauder Companies (ticker: EL) voor $215. Hiermee voeg ik EUR 4,50 toe aan mijn jaarlijkse dividendinkomsten.
L’Oréal, because I am worth it
L’Oréal is het grootste cosmeticabedrijf ter wereld en verkoopt make-up, haarstyling en huidverzorgingsproducten. De markt groeit door de individualiseringstrend, bevolkingsgroei, welvaartstoename. Ook mannen gebruiken steeds meer verzorgingsproducten. L’Oréal is buitengewoon succesvol door het aanbieden van betaalbare luxe. Al 30 jaar wordt het dividend verhoogd. En zonder de pandemie waren daar nog vele jaren bijgekomen. Het dividend werd dit jaar met niet minder dan 20% verhoogd. Vanwege de solide kasstroom reken ik volgend jaar wederom op een dubbelcijferige dividendverhoging. Een echt topaandeel.
Het Franse conglomeraat heeft een marktaandeel van circa 13%. Vanwege haar schaal, geografische spreiding, distributienetwerk, merktrouw en investeringen in e-commerce blijft het bedrijf winnen van concurrenten. De omzet steeg in de eerste jaarhelft met 21%. De brutomarge is met 74% bijzonder hoog en het netto resultaat steeg met 36%. De afgelopen 5 jaar behaalt L’Oréal een rendement op geïnvesteerd kapitaal van bijna 14%. Dat is zeer goed en een sterke indicatie van haar prijszettingsmacht.
In Maart 2022 gaf L’Oréal obligaties uit ter waarde van EUR 3B met coupons van slechts 0,375% en 0,875%. De laatste is gekoppeld aan duurzaamheidcriteria. Er was 3,5x meer vraag naar deze obligaties. De balans is solide met EUR 5B aan netto schuld. Dat komt overeen met iets meer dan de helft van de verwachte bedrijfswinst.
Op 3 november kocht ik 2 aandelen L’Oréal (ticker: EPA:OR) voor EUR 301 per stuk. Eerder werd een lopende kooporder op EUR 300 net niet uitgevoerd. Daarom hoogde ik prijs op met een euro en nu was het eindelijk raak. Met deze aankoop voeg ik EUR 8,37 toe aan mijn jaarlijkse dividendinkomsten. Vanwege de teruggave van Franse dividendbelasting kocht ik de aandelen via ABN AMRO.
Nike, Just Do It
Dit Amerikaanse schoenenbedrijf heeft een van de sterkste merken ter wereld. Sinds de beursgang in 1980 is het aandeel met duizenden procenten gestegen. Nike profiteert volop van de aanhoudende trends omtrent gezondheid en individualisering. Er is veel informatie over dit populaire bedrijf te vinden. Nike lijkt altijd duur waardoor het wachten was op een dip.
Op 3 oktober kocht ik 3 aandelen Nike (ticker: NKE) voor $85 per stuk. Hiermee voeg ik EUR 3,12 toe aan mijn jaarlijkse dividendinkomsten. Achteraf had ik natuurlijk liever wat meer gekocht. Maar op dezelfde dag kocht ik Estée Lauder en er was even niet meer budget snel voorhanden.
Dividendinkomsten
Een opvallend resultaat. Mijn dividendinkomsten zijn namelijk met 7% gedaald ten opzichte van vorig jaar. Twintig bedrijven brachten bij elkaar slechts EUR 74 in het laatje. Dat komt volledig door het verkopen van ING Group, vorig jaar goed voor EUR 49 aan dividendinkomsten.
Castellum | € 12,14 |
Medtronic | € 10,38 |
Thule | € 8,25 |
Eastman Chemical | € 7,97 |
Broadcom | € 7,09 |
Taiwan Semiconductor | € 5,28 |
Illinois Tool Works | € 3,52 |
Union Pacific | € 3,37 |
McCormick | € 2,49 |
Realty Income | € 2,16 |
Fidelity Information Services | € 2,04 |
Baxter | € 1,97 |
Kulicke & Soffa | € 1,44 |
Monolithic Power Systems | € 1,41 |
Curtiss-Wright | € 0,99 |
Micron | € 0,98 |
Global Payments | € 0,85 |
Roper Technologies | € 0,54 |
Danaher | € 0,42 |
Thermo Fisher | € 0,26 |
Castellum en Medtronic waren de enige bedrijven die een dubbelcijferig dividend uitkeerden. Baxter is in mijn ogen momenteel aantrekkelijk om bij te kopen. Ook Eastman Chemical en Union Pacific lijken interessante kandidaten om uit te breiden.
Dividendgroei
Drie bedrijven verhoogden hun dividend in ogenschijnlijk kleine stappen. American Electric Power gaat voortaan 6% extra uitkeren. Populaire sectorgenoten zoals Consolidated Edison (ticker: ED) groeien echter minder hard. Ik ben erg blij met mijn keuze voor American Electric Power. VF Corporation deed er slechts 1 cent bij maar door deze 50e opeenvolgende verhoging werd het wel een dividendkoning. Het bedrijf heeft extreme wind tegen door hoge inflatie, lager consumentenvertrouwen, stijgende kosten en een hoge dollar. De minimale verhoging zie ik dan ook als een teken van vertrouwen. VF Corp is echter niet zonder risico. Bij een langdurige recessie wordt het dividend van bijna 7% onhoudbaar.
AbbVie blijft het perfecte voorbeeld van een hoog dividendrendement gecombineerd met aantrekkelijke groei. Sinds de startnotering bijna tien jaar geleden verdrievoudigde het dividend. Als je toen was ingestapt bedraagt je dividendrendement op investering 16%.
Slotsom: schoonheid zit van binnen
Maar op de buitenkant wordt ook in recessies nauwelijks bespaard. Met Estee Lauder en L’Oreal heb ik twee kwaliteitsaandelen die op het beauty thema inspelen. De prijs zit wat verder van mijn schoonheidsideaal. Maar het hoge rendement op geïnvesteerd vermogen hoeft een mooi rendement niet in de weg te staan. Met Nike heb ik nog een kwaliteitsaandeel van mijn wishlist opgeraapt. Prima de luxe.
3 gedachten over “Baden in weelde – maandupdate oktober 2022”
Een mooie maand DKK, ondanks dat je dividend is gedaald. Ondanks dat de inflatie nog enorm is, zie ik overal wachtlijsten, volle restaurants en topomzet op black Friday. En dat gaat volgens mij niet alleen over de rijken in de samenleving. Het blijft dus nog een redelijke (luxe)consumentenmarkt.
Je portfolio kruipt alweer aardig richting de €100k zie ik?
Nog wel. De kans op een recessie is erg groot. In dat scenario zullen de winsten van veel bedrijven snel verdampen. Hopelijk worden aandelen die inspelen op ultraluxe zoals Ferrari, Richemont en Hermes dan meegesleurd. Die komen nadrukkelijk in beeld om te kopen.
Bij nader inzien bleek het dividend niet 31% maar 7% te zijn gedaald. Ik had de dividendinkomsten van November opgeschreven. Dat krijg je als je zo laat publiceert :).
Portfolio staat momenteel op EUR 95k. En ik heb nog wat in kas na de verkoop van Castellum + nieuwe maandinleg. Ook kan er net als vorig jaar een eindejaarsrally komen cq doorzetten. Op 2 januari zal het dan wel weer inzakken. Volgens mijn planning zou ik de 100k in september 2023 moeten halen. Het is geen wedstrijd, slechts een grof ijkpunt. Dividendgroei blijft het belangrijkste criterium.
31% of 7% is een aardig verschil.
Helemaal met je eens, het is geen wedstrijd, maar slechts een mooi streefpunt. De markten lijken wat te zijwaartsen met daaromheen wat fluctuaties. Als er nog een eindejaarsrally komt, mag die weleens opschieten 😉