Doortrappen met VanMoof

Doortrappen met VanMoof

Oprichter Taco Carlier op een VanMoof

Het was zomer 2019 en ik parkeerde mijn stalen ros in de stalling bij het station. Via Oneplanetcrowd ontving ik een bericht over een investeringskans in VanMoof. In de trein verdiepte ik mij er verder in. Al eerder had dit hippe fietsenmerk succesvol geld opgehaald via crowdfunding. In mijn dorp heeft niemand zo’n fiets, maar in de grote stad zie je ze op iedere straathoek. Voor een eurootje of tweeduizend kan je zo’n gadget op wielen kopen. Met als unieke feature de diefstalbescherming met zogenaamde bike hunters die je fiets weer opsporen. Geen resellers. Mooi abonnementenmodel erbij. Ik zag er een kans in en eenmaal thuis besloot ik zo snel mogelijk voor EUR 500 in te stappen. De bruto rente van 6% was niet onaantrekkelijk. Een aantal keer had ik meegemaakt dat de funding al rond was en ik niet meer kon investeren. Dezelfde avond zat het dan ook vol. Uniek aan de investering was dat het een converteerbare lening betrof. Ik schreef eerder een post over deze investering.

In juni 2020 maakte ik gebruik van de mogelijkheid om de lening van EUR 500 om te zetten in certificaten van aandelen. Dankzij het recht op een korting van 15% ontving ik 661 aandelen met een waarde van afgerond EUR 0,89 per stuk. In de tussentijd haalde het bedrijf in twee rondes geld op via investeringsmaatschappijen om verdere groei te financieren. Daarvoor zijn extra aandelen uitgegeven. Eind vorige maand ontving ik bericht van VanMoof waarin ik de mogelijkheid krijg om aandelen bij te kopen om verwatering tegen te gaan. Hierdoor blijft mijn eigendomspercentage gelijk. Wat te doen?

Een nieuwe investeringsmogelijkheid

Allereerst het goede nieuws. In de eerste investeringsronde werden aandelen uitgegeven voor EUR 1,06 per stuk. Dat is al flink hoger dan mijn aankoopprijs van EUR 0,76. Bij de tweede investeringsronde bedroeg de prijs een enorme EUR 2,55 per stuk. Dit betekent dat mijn huidige positie in VanMoof EUR 1.688 waard is. Oftewel bijna 3,4 keer zoveel als mijn originele investering. Hiermee is VanMoof in een klap mijn op een na beste investering. Ook is het ineens mijn grootste positie in de sector consumentengoederen geworden. En met het bijkopen van aandelen zou mijn positie in VanMoof nog groter worden. Wat te doen?

De investeringsmogelijkheid bestaat uit twee delen. Er kan namelijk apart worden ingeschreven op beide investeringsrondes. Ik mag 153 serie B aandelen bijkopen voor EUR 1,06 per stuk. Dat is eigenlijk geen moeilijke keuze. De aandelen zijn immers EUR 2.55 per stuk waard. Op papier. Ook is er de mogelijkheid om 141 serie C aandelen te kopen op de huidige prijs. Dat is al lastiger. Voor meer dan het dubbele tarief ontvang ik in serie C zelfs minder aandelen dan serie B. Wat te doen?

VanMoof zit vol met bekende en minder bekende features

The future is forwards

Zo luidt althans de slogan van VanMoof. Om de investeringsmogelijkheid te beoordelen is een visie nodig op het toekomstperspectief. Ondanks problemen met de leveringsketen, kwaliteit en de toenemende concurrentie schat ik die hoog in. De voordelen van een fiets zijn in Nederland bekend, maar in buitenlandse steden is er een wereld te winnen. Zeker als een hip fietsmerk met handige gadgets en een app, brutale marketing, en energiek management de gevestigde orde flink opschut. Daarbij heeft VanMoof een goed product, sterk merk, goede service, groeiend distributienetwerk en voordelen in de assemblage en levering van fietsen.

De markt voor elektrische fietsen groeit hard. Naar verwachting tot 24B in 2025 en 75B in 2035. Verstedelijking, milieunormen en individualisering zijn allemaal megatrends waar VanMoof van profiteert. Zelf denkt het bedrijf in 2025 ruim EUR 1B van de markt te kunnen pakken. Daarvoor moet de omzet ieder jaar verdubbelen. VanMoof heeft het momentum beslist mee. En bijvoorbeeld ook fraaie zakelijke klanten gescoord zoals Amazon, Microsoft, Uber en Tesla. Toch zijn de plannen erg ambitieus. Opschalen in zo’n tempo creëert immers nieuwe problemen. Maar ook als het bedrijf minder hard groeit kan deze investering goed uitpakken. Doortrappen met VanMoof dus.

Slotsom: VanMoof bijkopen is een unieke kans

Zodra de transactie is afgerond heb ik 955 aandelen VanMoof in bezit die op papier ruim EUR 2.400 waard zijn. De positie is voor een kleine belegger aan de hoge kant gezien het speculatieve karakter. Het bedrijf maakt op basis van mijn laatst bekende informatie bijvoorbeeld nog geen winst. Aan de andere kant is dit een unieke kans. Het voelt zonde om niet bij te kopen. En ik merk dat last krijg van outsized returns. Dat wil zeggen dat ik ergens hoop dat dit een klapper gaat worden. Plan slaagt, beursgang, koers door het dak, iedereen moet ineens zo’n fiets. Of zoiets. Een nieuwe Peloton, maar dan een waar je wel mee op je werk kunt komen. Dus hup, op de pedalen. Wat mij betreft mogen alle remmen los. Wat zou jij doen?

Artikel rating

Gemiddelde rating 4.8 / 5. Aantal: 4

Wees de eerste stem!

Artikel rating

Gemiddelde rating 4.8 / 5. Aantal: 4

Wees de eerste stem!

6 gedachten over “Doortrappen met VanMoof

  1. Ze hebben erg gave fietsen. Ik heb er zelf ook al wel eens over nagedacht om er één te kopen, maar uiteindelijk vond ik het toch net iets te deur voor de kilometers die ik maak.

    1. Dat klopt, Mark. Ik schreef bij de eerste mogelijkheid wel certificaten van aandelen (en daarna kortweg aandelen). Ze zitten inderdaad in een STAK en zijn lastig verhandelbaar. Het platform wordt later opengesteld waardoor dat makkelijker zou moeten worden. Bij dit soort investeringen heb ik geen intentie om te verkopen. En accepteer daarbij dat de waarde naar nul kan evalueren. Dan ben ik EUR 1.000 kwijt. Ik had wat duidelijker kunnen schrijven dat ik mij bewust ben van de bovengemiddelde risico’s en reken mijzelf zeker niet rijk.

  2. De verwachting is wel dat ze 23/24 naar de beurs gaan en de aandelen vrij verhandelbaar zullen zijn: het wordt een spannende strijd gezien de toegenomen concurrentie van boutique merkjes zoals de Cowboy met de C4 en ST met superieure fietsbeleving(ook gebackt door venture capitalists), de grotere merken die eindelijk met hippere designs fietsen komen ipv verfoeilijke baksteen batterijen fietsen(Pon etc.) en de Aziatische fabrikanten(Yahama cum suis)die ook met e-bikes gaan komen ipv componenten leveren. Hopelijk gaat de kwaliteit nog sneller vooruit, de S3 heeft uit eigen ervaring muah-muah kwaliteit(Ondanks prima service toch meer reparaties dan verwacht)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *