Nieuwe belasting Box 3

Nieuwe belasting Box 3

Home Forums Forum Nieuwe belasting Box 3

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #13150 Reageer
      Peter
      Gast

      hoi allereerst de beste wensen en een goed 2023.
      Lees jouw blogs altijd met veel interesse.
      Ben zelf een beginnend belegger 1 jaar en 4 maanden paar beginnersfouten gemaakt en aandelen gekocht die hard zijn afgestraft doordat ik te weinig research had gedaan maar daar leer je weer van.
      Gelukkig hou ik me wel altijd aan regel 1 ( Beleg geld met wat je kan missen )
      Dus het is zuur dat de koers zo hard gedaald is van de aandelen maar zie het als een goede leer moment.
      Maar nu genoeg over mezelf,
      ik vroeg me af wat jij vind van de hervorming van box 3 wat van 2026 van start gaat vermogenwindsbelasting of vermogenaanwasbelasting.
      dan betaal je over je ontvangen dividend 31 procent belasting en ook over je winst.
      Hoor het graag.
      Groetjes Peter

    • #13211 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Hartelijk dank Peter. Een gelukkig nieuwjaar toegewenst!

      Je bent helaas op een ongunstig moment gestart, maar laat dat je verdere beleggingscarrière niet verpesten. Beginnersfouten horen er helaas bij. Uit verschillende indicatoren blijkt dat veel particulieren zich terugtrekken en dat is jammer. Het is erg goed om regels te hanteren zoals jij ook doet.

      De hervorming van box 3 is een zeer goede forum vraag. Ik heb mij er eerlijk gezegd nog niet heel erg in verdiept. Maar het schopt mijn route naar meer financiële vrijheid natuurlijk wel in de war. Niet bepaald leuk.

      Aan de andere kant begrijp ik het idee om vermogen te belasten. De rijken worden rijker en dat werkt ontwrichtend. Tweede huizen voor de verhuur heeft ook nadelige maatschappelijke gevolgen. Mensen kunnen amper wonen en de energierekening is onbetaalbaar. Je zou wat mij betreft wel willen dat arbeid minder wordt belast. Wellicht wordt het dan toch nog een paar jaar extra doorwerken.

      Er zullen vast constructies worden bedacht om de belasting te ontwijken. Als er 1 meetmoment is zal er tijdelijk (of deels permanent) vermogen worden verschoven van beleggingen naar spaarrekeningen. Met opties zijn er constructies te bedenken. Of het benutten van de vrijstelling bij minder gefortuneerde familieleden. Voor mensen die al FIRE zijn wordt emigratie vermoedelijk (nog) aantrekkelijker. Wellicht heeft een lezer een briljant idee?

      Nogmaals een goed onderwerp waar ik me dit jaar verder in zal verdiepen.

      Groet, DKK

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Nieuwe belasting Box 3
Je informatie: