Luxe consumptiegoederen

Luxe consumptiegoederen

De sector luxe consumptiegoederen omvat mode- & winkelketens, autofabrikanten, hotels, restaurants en entertainmentbedrijven. Voorbeelden zijn Nike, BMW, Marriott en McDonalds. De sector is erg gevoelig voor de stand van de economie aangezien het veel om producten gaat waar consumenten op besparen tijdens recessies.

Hermès
Dit Franse modehuis maakt exclusieve tassen, sjaaltjes en parfum. Westerse luxe vindt gretig aftrek in Azië. Hermes profiteert van de toename in rijke stinkerds, ook tijdens recessies. Het dividend zal normaliter in grote stappen toe gaan nemen. (opname: februari 2020)
Pool Corporation
Deze Amerikaanse producent van zwembaden, verwarming, pompen, verlichting tot buitenkeukens spreekt tot de verbeelding. Meer dan de helft van de omzet komt uit onvermijdelijke reparaties en onderhoud. Pool is zeer winstgevend en heeft dankzij toenemende welvaart goede vooruitzichten. (opname: augustus 2020)
Accor
Deze Franse hotelketen heeft met merken als Ibis, Novotel en Mercure een sterke positie in Europa en is een overnamekandidaat voor de Amerikanen. Accor heeft schaalvoordelen en haalt relatief veel omzet uit hoteldiensten. Het groeiende dividend is door de pandemie geschrapt, maar zal ongetwijfeld weer worden hervat. Houders van tenminste 50 aandelen genieten van privileges. (opname: juni 2019)
Mercado Libre
Deze Argentijnse internetreus is de onbetwiste e-commerce marktleider in Zuid-Amerika. Naast online winkels en een marktplaats heeft Mercado Libre ook een eigen betaalsysteem en logistieke divisie. Het is eigenlijk een combinatie van Amazon, Ebay, Paypal en UPS ineen. Ondanks de groei is de waardering enorm afgenomen en daarmee interessant. (opname: januari 2022)
Brunswick Corporation
Deze Amerikaanse producent van buitenboordmotoren, onderdelen en boten is bekend van merken als Mercury en Bayliner. Het bedrijf profiteert van toenemende welvaart en vraag naar recreatie. Brunswick is vrijwel schuldenvrij en is in staat om het dividend ieder jaar in grote stappen te verhogen. (opname: februari 2022)
Dr. Martens
Deze Britse schoenenmaker heeft een rijke historie en een sterk merk. Oorspronkelijk vooral een niche worden de schoenen steeds populairder onder een brede groep. Vorig jaar ging Dr. Martens naar de beurs en onlangs werd de dividend payout stevig verhoogd. De strategie is helder en de vooruitzichten zijn goed.
Inditex
Dit Spaanse concern is een van de grootste modebedrijven ter wereld met merken als Zara en Bershka. Inditex transformeert succesvol naar online in combinatie met het verhogen van de productiviteit in winkels. Het dividend werd in de pandemie helaas verlaagd. (opname: juli 2020)
EBay Inc
Dit Amerikaanse bedrijf biedt een wereldwijd platform voor tweedehands (en nieuwe) spullen via websites als eBAY, Marktplaats en mobile.de. EBay is in 2019 begonnen met dividenduitkeringen en is een koning in het inkopen van eigen aandelen. De afgelopen 5 jaar werd maar liefst 44% teruggekocht. Het bedrijf scoort zeer goed op duurzaamheidscriteria. (opname: juni 2020)
Basic Fit
Steeds meer mensen gaan naar de sportschool. Naast gezondheid is ook het sociale aspect belangrijk. Basic-Fit is actief in de Benelux, Frankrijk en Spanje en geniet als grootste speler van schaalvoordelen. Met voordelige instapabonnementen wint de keten gemakkelijk marktaandeel, met extra abonnementen verhoogt het de marge. De ROI is met 30% hoog en de groei met 20% indrukwekkend.