Luxe consumptiegoederen

Luxe consumptiegoederen

De sector luxe consumptiegoederen omvat mode- & winkelketens, autofabrikanten, hotels, restaurants en entertainmentbedrijven. Voorbeelden zijn Nike, BMW, Marriott en McDonalds. De sector is erg gevoelig voor de stand van de economie aangezien het veel om producten gaat waar consumenten op besparen tijdens recessies.

VF Corporation
Deze Amerikaanse producent van schoenen en kleding heeft met Timberland, The North Face en Vans sterke merken in huis. De omslag naar actief en casual kleding is een groeimotor voor VF Corporation. Dankzij de sterke balans en hoge kasstroom groeit het dividend al 48 jaar achter elkaar. (opgenomen: januari 2022)
Mercado Libre
Deze Argentijnse internetreus is de onbetwiste e-commerce marktleider in Zuid-Amerika. Naast online winkels en een marktplaats heeft Mercado Libre ook een eigen betaalsysteem en logistieke divisie. Het is eigenlijk een combinatie van Amazon, Ebay, Paypal en UPS ineen. Ondanks de groei is de waardering enorm afgenomen en daarmee interessant. (opname: januari 2022)
Basic Fit
Steeds meer mensen gaan naar de sportschool. Naast gezondheid is ook het sociale aspect belangrijk. Basic-Fit is actief in de Benelux, Frankrijk en Spanje en geniet als grootste speler van schaalvoordelen. Met voordelige instapabonnementen wint de keten gemakkelijk marktaandeel, met extra abonnementen verhoogt het de marge. De ROI is met 30% hoog en de groei met 20% indrukwekkend.
Nike
Dit Amerikaanse schoenen- en sportkledingbedrijf heeft een van de sterkste merken ter wereld. Sinds de beursgang in 1980 is het aandeel met duizenden procenten gestegen. Nike profiteert volop van de aanhoudende trends omtrent gezondheid en individualisering. De omzet en winst groeien al jaren sterker dan de markt en het dividend gaat met grote sprongen omhoog. Het aandeel lijkt altijd duur waardoor het wachten is op een flinke crash.
Ferrari
Ferrari is een formeel een Italiaanse autoproducent. Ik zie het bedrijf echter als een luxemerk. Iemand die een auto nodig heeft koopt immers geen Ferrari. Het bedrijf heeft een lange wachtlijst en de exclusieve modellen worden niet openbaar verkocht. De kopers zijn echt extreem rijk. Voor mij is Ferrari het ultieme aandeel om in te spelen op de trend dat rijker alleen maar rijker worden. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs in recessies de verkoop amper zal worden geraakt. (opname: november 2018)