Reageer op: Aantal posities in portefeuille

Reageer op: Aantal posities in portefeuille

Home Forums Forum Aantal posities in portefeuille Reageer op: Aantal posities in portefeuille

#4898
John
Gast

Op dit moment heb ik 35 posities. Ook ik had een maximum van 30, maar ik merk dat ik nog niet alle categorieën heb. Zo mis ik bijvoorbeeld vastgoed/REITs en luxe producten.

Zelf denk ik ook dat je met 30 aandelen niet genoeg gediversificeerd bent. Als 1 van die bedrijven minder gaat, merk je dat sneller in je totale resultaat. Andersom is dat ook het geval: Albemarle heb ik gekocht op 57, precies in de coronadip in maart 2020. Dat stond eind 2021 op 300-350%. Dat is natuurlijk erg lekker, maar daardoor kan je bij jezelf ook denken dat je een fantastische belegger bent, en overmoedig wordt.

Nadeel van meerdere bedrijven is dat je ze niet allemaal kunt volgen, en dat je dan misschien toch weer beter naar een VWRL of NT World tracker kunt gaan.

Ik heb overigens beide ETFs, en ik kijk of mijn ‘losse’ aandelen het beter doen door de IRR te vergelijken. Beide ETFs hebben de grote tech bedrijven die een sterke weging hebben. Door de terugval van de grote tech bedrijven doet mijn eigen pakketje het beter, maar eind 2021 niet..

Ik ben er zelf nog niet uit wat mijn maximum wordt, maar ik probeer niet zomaar nieuwe bedrijven te kopen en me meer te focussen op het bijkopen. Alleen merk ik dat ik bijkopen (op een hogere prijs) lastiger vind dan ze initieel kopen.