Wel/niet Apple en Microsoft toevoegen aan potfolio

Wel/niet Apple en Microsoft toevoegen aan potfolio

Home Forums Forum Wel/niet Apple en Microsoft toevoegen aan potfolio

Tags: 

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #4675 Reageer
      Dividendbelegger
      Gast

      Apple en Microsoft zijn 2 aandelen die iedereen in portfolio heeft of wil hebben om een paar redenen:

      # naast JNJ de enige bedrijven met een AAA rating (Apple wordt toegevoegd)
      # duidelijke MOAT
      # mooie groei vooruitzichten
      # perfecte pay-out ratio
      # goed beheersbare schuldpositie.

      Maar:
      # laagt dividendrendement
      # gecombineerd met een gemiddelde dividendgroei

      Maar vooral (m.i.) een overwaardering die niet past bij de de groeivooruitzichten (hoe mooi ook).

      En tegelijkertijd is het rendement over het laatste jaar top.

      Hoe kijken jullie hier tegenaan?

      Wel/niet kopen en waarom?

      gr

      Dividendbelegger

    • #4678 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Ik kan alleen mijn idee bij Microsoft toelichten, Apple volg ik niet meer.

      Microsoft is in de eerste plaats in alle opzichten een topbedrijf. Het heeft een schaalbaar asset-light business model met een perfecte spreiding in drie onderdelen. Het heeft alle vormen van een moat ineen, namelijk netwerkeffecten, schaal- en kostenvoordelen, hoge switchkosten, patenten en een sterk merk. Hiermee heeft Microsoft prijszettingsmacht, een hoog rendement en dito marges en solide winstgroei. Verder wordt het bedrijf zeer goed geleid met een kundige CEO die talent aan het bedrijf heeft weten te binden, gerichte overnames doet (oa in AI), en verstandige kapitaal alloceert.

      Qua vooruitzichten profiteert het bedrijf sterk van de digitaliseringstrend (cloud marktaandeel is slechts 21%) en groei in oa home entertainment (xbox). Microsoft heeft daarbij nauwelijks last van de pandemie en profiteert zelfs op veel vlakken (teams). Het bedrijf is moeilijk aan te vallen en de winner takes it all. De grootste dreiging zit m.i. in regelgeving (European Digital Markets Act).

      Bij het dividend zou ik willen noemen dat het weliswaar laag is, maar eerder stevig (~10% p/j) dan middelmatig groeit. De koers volgt uiteindelijk het dividend en dat wordt verder gestimuleerd met eigen aandelen inkoop (nog meer dan het dividend). Voor passieve inkomsten is Microsoft minder geschikt.

      De waardering is weliswaar hoog, maar dat is in mijn ogen ook terecht. Microsoft zit in alle indices en wordt ook als duurzaam bedrijf aangemerkt. De vraag die ik me stel is wie het aandeel wil verkopen en wat je er dan voor terug moet kopen. Ik zou het niet weten. Daarbij is in het verleden gebleken dat de koers toch altijd weer hoger kan. Bij het waarderen heeft het m.i. geen zin om historische P/E’s te gebruiken, Microsoft is inmiddels een veel sterker bedrijf met bijzondere kwaliteiten geworden. Een kasstroomanalyse geeft wellicht een beter inzicht. Zelf heb ik een bijkoop order op $279, maar verwacht die prijs niet meer terug te zien.

    • #4839 Reageer
      Wim
      Gast

      $279 is niet meer zon ver weg hoor. Ik hou alleszins in de gaten nu.

    • #4844 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      1 aandeel Microsoft bijgekocht op $279,30. Daarnaast ook Microchip verdubbelt op $70. Beiden via doorlopende kooporders.

Weergave van 3 reactie threads
Reageer op: Reactie #4839 in Wel/niet Apple en Microsoft toevoegen aan potfolio
Je informatie:




Annuleren