Orkla

Orkla

Home Forums Forum Orkla

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #11155 Reageer
      Wim
      Gast

      Ik zie verschillende insider aankopen bij Orkla, en ik zit eigenlijk klaar om een positie te initiëren. Het enig wat me tegenhoudt is dat ik niet echt de vinger kan leggen op de reden waarom het aandeel eind oktober een klap te verwerken kreeg. Iemand meer info / inzichten?

    • #11164 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Hallo Wim,

      Dank voor je vraag. Ik zie twee redenen. Ten eerste bleek uit de kwartaalcijfers een lager dan verwachte omzet (14,8 mNOK ipv 14,9). Veel concurrenten konden nog wel een plusje laten zien door nog hogere prijsverhogingen dan Orkla (+9% vs Europees gem. +10,2%). Er is vrees dat de komende kwartalen de volumes omlaag gaan omdat consumenten overschakelen naar huismerken. Tot op heden blijft dat effect nog beperkt, mensen blijven A-merken trouw.

      Ten tweede kondigde het bedrijf aan zich te transformeren tot een investeringsmaatschappij met 12 meer zelfstandig opererende dochters. In mijn portefeuille heb ik met Roper Technologies en Illinois Tool Works andere bedrijven die succesvol zijn met deze aanpak. Mr. Buffet doet het ook zo. Orkla blijft daarbij gerichte overnames doen. Momenteel veel in pizza. Dat is een fraaie business (zie prestaties van de bekende ketens) en geeft een extra distributiekanaal rechtstreeks bij de klant thuis.

      Orkla heeft een mooie spreiding in portfolio en geografie. Dat het veel in opkomende landen zoals India zit is nu een nadeel, maar op langere termijn mijns inziens een voordeel (gunstige demografie). Op korte termijn verwacht ik eerlijk gezegd niet veel, op lange termijn een mooi aandeel.

      Groet, DKK

    • #11536 Reageer
      Mike
      Gast

      Ik heb ook een (kleine) positie in Orkla. Mooi bedrijf en een mooi dividend. Ik wacht met het verder uitbouwen van de positie tot ik weet wat de lange termijn effecten op het dividend zullen zijn van het opdelen in onafhankelijke dochterondernemingen. Mij is nog niet duidelijk hoe gecentraliseerd de kapitaal allocatie geregeld is.

    • #12728 Reageer
      Mike
      Gast

      Ik heb m’n aandelen Orkla verkocht. 40% dividendbelasting is gekkenwerk.

    • #12924 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Is dat nieuw? Ik heb in mei 25% dividendbelasting betaald.

Weergave van 4 reactie threads
Reageer op: Reactie #11536 in Orkla
Je informatie:




Annuleren