(Franse) dividendbelasting

(Franse) dividendbelasting

Home Forums Forum (Franse) dividendbelasting

Weergave van 9 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #4790 Reageer
      John
      Gast

      Hoi DKK!

      Ik heb destijds jouw blog gelezen over de Franse dividendbelasting, en hoe dat bij jou ging. Toevallig heb ik enige tijd geleden ook een Frans bedrijf (TotalEnergies) gekocht. Gisteren heb ik mijn 1e dividend betaling gekregen.. maar er wordt wel 25% ingehouden ipv de door jou gemelde gebruikelijke 12%.

      Het formulier waar je naar refereert in je blog, heb ik ook niet ontvangen.

      Waar zou het verschil in kunnen zitten? Ik heb het basisaccount bij de ABN.

      Uiteraard ga ik ook zelf contact opnemen met de ABN.

      Zijn er nog meer bloggers/lezers die dit ook ervaren?

      Groet, John

    • #4791 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Dat is oprecht vervelend om te lezen, John.

      Als je het formulier niet hebt ontvangen dan wordt de relief-at-source ook niet toegepast. Zoals ik schreef heb ik er zelf niet om gevraagd, ik ontving het formulier de volgende dag zowel bij een Zelf beleggen (vrouw) als een Zelf beleggen plus account. In mijn productinstellingen heb ik gekozen voor
      > keuzedividend: in stukken
      > deelnemen aan DRIP: ja
      > dividend herbeleggen: ja

      Maar dat zou er lijkt mij niets mee te maken moeten hebben.

      In een dividend van de maand artikel over Orkla was er een reactie van N.M. met een verwijzing naar een VEB-bericht: https://www.veb.net/artikel/07346/nederlandse-banken-en-brokers-schieten-tekort-bij-frans-dividend

      Als ik nog meer aantref zal ik nog een reactie plaatsen.

      Succes en laat svp weten wat ABN zelf aangeeft. Andere lezers kunnen die informatie goed gebruiken.

      Groet, DKK

    • #4828 Reageer
      John
      Gast

      Beste DKK,

      Vandaag gechat met de medewerker van de ABN. Het formulier gaat opgestuurd worden. Ik zal laten weten wanneer dat binnen is.

      Ik heb gelijk nagevraagd voor welke landen de ABN Amro dit doet: dat is de USA en Frankrijk. Bij andere landen kan het dividend teruggevorderd worden, maar dat kost 80 euro per land. Dan moet je wel veel dividend hebben om dat rendabel te laten zijn.

      Ik laat weten wanneer het formulier binnen is.

      Groet, John

    • #4837 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Hi John,

      Wat goed! Jammer dat er voor andere landen geen vergelijkbare service is. Ik ben in ieder geval blij met de Franse dividendbelasting. Dit is voor de eenvoudige Nederlandse particuliere belegger toch een voordeel ten opzichte van aandelen uit veel andere landen.

      Ik had zelf het idee dat op er 17 januari onderzoek is gedaan naar de terugvordering. Op die dag is mijn bericht over het terugvorderen van Franse dividendbelasting 57 keer bekeken. Een ongebruikelijk hoog aantal.

      Bedankt voor je terugkoppeling!

      Groet, DKK

    • #4861 Reageer
      John
      Gast

      Het formulier is binnengekomen, binnen 2 dagen. Nu afwachten hoe dat bij de volgende dividendbetaling gaat, maar dat zal wel goedkomen!

    • #4874 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Super! Dat gaat vast goedkomen. Met het fraaie dividend van Total Energies is het meteen merkbaar. Bedankt voor je update!

    • #14573 Reageer
      Mark van Doorn
      Gast

      Hoi beide, ik zit bij Degiro en die geven de optie om het te laten regelen alleen voor USA aandelen.
      Weten jullie hoe je dit zelf moet doen als particulier?

    • #14723 Reageer
      Henk
      Gast

      Hoi Mark,

      Bij Degiro kun je een W8 formulier online invullen en na verwerking zal Degiro dan de bronbelasting verlagen tot 15%. Het formulier is te vinden onder Profiel\Belastinginformatie.

      Let op dat Degiro dit niet voor alle Amerikaanse bedrijven doet, maar slechts voor de bedrijven welke op de US Dividend Green List staan. Of een bedrijf op de Green List staat kun je op de pagina van dat bedrijf binnen Degiro zien.

    • #14858 Reageer
      Ulf
      Gast

      Beste DKK,

      Bedankt voor de interessant discussie.

      Aks ik heb snap zijn er twee opties
      a) aanvraag bij de buitenlandse belastingdienst on een vermindering van de dividend tax (Frankrijk, Noorwegen, VS) via de Nederlandse bank [voordat de dividend betalt is]
      b)
      b)

      https://divizend.com

    • #14859 Reageer
      Ulf
      Gast

      sorry…

      b) aanvraag bij de buitenlandse belastingdienst om een terugbetaling van de dividend tax (Duitsland, Italië etc.) [Nadat de dividend en tax betalt is]

      Welke Nederlandse bank heeft een groote services voor optie a)? Is het allen ABN die dat doet?

      https://divizend.com heeft in Duitsland voor optie b) een goede service (gemakkelijke invullen van alle aanvraagformuliers etc.). Kennen jullie zoiets voor Nederlanders?

      Danke je wel.

Weergave van 9 reactie threads
Reageer op: Reactie #4837 in (Franse) dividendbelasting
Je informatie:




Annuleren