Abbvie

Abbvie

Home Forums Forum Abbvie

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #5186 Reageer
      Dividendbelegger
      Gast

      We hebben allemaal Abbvie in bezit.

      Mooie winsten opgehaald ik sta op circa 72%.

      Maar nu?

      Groei lijkt er uit voor komende jaar. Kunnen ze wegvallen van het patent van hun nr. 1 medicijn opvangen.

      Of is het tijd om afscheid te te nemen en verder te kijken?

      Ik neig naar winst pakken.

      Anderen?

    • #5194 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Interessante vraag. Ik zie nu dat ik ook op een koerswinst van 83% sta. Dat is op zich niet zo vreemd. AbbVie was wel erg laag gewaardeerd terwijl er met de slimme overname van Allergan (botox) is ingespeeld op het patentverlies op Humira. Er wordt op een cashflow van $21B ieder jaar $8 a $9 miljard afbetaald, waardoor de schuldpositie weer zal normaliseren.

      In 2020 was Humira goed voor 43% van de omzet en dit jaar nog maar 31%. De oncologiemedicijnen Imbruvica en Venclexta en autoimmuun medicijnen Rinvoq (reuma) en Skyrizi (psoriasis) groeien fors, waardoor dit jaar de winst per aandeel gewoon 11% stijgt naar ca. $14. Volgend jaar gaat dat vanwege Humira flink dalen, maar de pijplijn is zeker niet slecht.

      Voor groei zijn vrijwel alle farmaceuten afhankelijk van afsplitsingen en overnames. Eli Lilly met Elanco, Pfizer met Viatris, Merck met Organon, Glaxo met consumentendivisie (Unilever verhaal). Ze willen allemaal af van generieke medicijnen en meer de biotech kant op. In overnames is niet iedereen even succesvol. De groei van omzet en winst verloopt dan ook erg hobbelig bij veel farmaceuten. Het management van AbbVie, pas sinds 2013 afgesplitst van Abbott, lijkt daar beter in dan bijvoorbeeld Gilead.

      Samengevat heb ik voldoende vertrouwen om AbbVie vast te houden. Hoogstens afromen voor een beter bedrijf. Zoals Roche, maar daar kleven weer andere nadelen aan (dividendbelasting). Het dividendrendement is goed en wordt ook zonder Humira gedekt door de vrije kasstroom. Meeste verplichtingen lopen af op lange termijn. Bovendien heb ik een slecht verkoop trackrecord :).

      Succes met je keuze!

    • #5234 Reageer
      Mooi Dividend
      Gast

      Bij mij is AbbVie door koerswinst inmiddels na op één na grootste positie. Ik blijf ook de aandelen ook aanhouden, want de cashflow voor de komende jaren ziet er prima uit door groei van andere medicijnen in de portfolio.

      Mijn theorie is ook dat ik winnaars in mijn portefeuille moet blijven aanhouden tenzij ik het aandeel door groei een te grote positie krijgt in mijn portfolio. Dan zou ik de positie iets afromen.

      Het is een doorgaans stuk interessanter om afscheid te nemen van verliezers dan van de winnaars.

    • #5242 Reageer
      Arnie
      Gast

      Ik heb ongeveer 100% rendement op Abbvie maar hou ze zeker te weten. Een aantal jaar terug heeft Abbvie al geanticipeerd op het verlopen van het patentverlies van Humira. Dat geeft aan dat het management goed vooruit kijkt. Ik heb er vertrouwen en het geeft een goed dividend.

    • #5244 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Vorige maand heb ik mijn positie in Bristol-Myers Squibb teruggebracht iets afgeroomd van 70 naar 60 aandelen. Door de draai naar waarde is mijn blootstelling aan farma erg groot geworden. Bristol-Myers was door een fraaie koersklim zelfs mijn grootste positie geworden. Met de opbrengst een van de vele dalers gekocht. Of dat goed uitpakt moet nog blijken. Ik blijf leren.

Weergave van 4 reactie threads
Reageer op: Reactie #5242 in Abbvie
Je informatie:




Annuleren