Aantal posities in portefeuille

Aantal posities in portefeuille

Home Forums Forum Aantal posities in portefeuille

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #4871 Reageer
      Dividendbelegger
      Gast

      Ik was altijd voornemens om maximaal 30 posities aan te houden, maar nu ik alles op de rit heb, denk ik te kunnen groeien naar 60 verschillende posities.

      Hoeveel posities heb jij en je lezers nu in portfolio?

      En wat is de ideale/gewenste diversificatie?

      Ik ben benieuwd.

      Gr

    • #4878 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Zelf heb ik momenteel 70 posities inclusief de indexfondsen en VanMoof. Dat wordt doorgaans als veel beschouwd en ik doe dat niet omdat ik bang ben om onvoldoende gediversifieerd te zijn.

      Het onderwerp is groot genoeg voor een aparte post. Als er meer lezers zijn die dit leuk vinden dan hoor ik het graag. Ik denk dat ik een afwijkende opinie heb en dan kan interessant zijn om te lezen. Of als er animo voor is in een online meeting.

    • #4888 Reageer
      Christel
      Gast

      Hallo Kleine Kapitalist,
      Ik lees je blog altijd met veel plezier en vind je uitgebreide analyses erg fijn! Mede door jou heb ik afgelopen week 3M aan mijn portefeuille toegevoegd.
      Ook ik zou een post interessant vinden over het aantal posities. Ik heb er veel minder maar zit er soms aan te denken om toch wat meer uit te breiden.
      Alvast bedankt. Hartelijke groet, Christel

    • #4898 Reageer
      John
      Gast

      Op dit moment heb ik 35 posities. Ook ik had een maximum van 30, maar ik merk dat ik nog niet alle categorieën heb. Zo mis ik bijvoorbeeld vastgoed/REITs en luxe producten.

      Zelf denk ik ook dat je met 30 aandelen niet genoeg gediversificeerd bent. Als 1 van die bedrijven minder gaat, merk je dat sneller in je totale resultaat. Andersom is dat ook het geval: Albemarle heb ik gekocht op 57, precies in de coronadip in maart 2020. Dat stond eind 2021 op 300-350%. Dat is natuurlijk erg lekker, maar daardoor kan je bij jezelf ook denken dat je een fantastische belegger bent, en overmoedig wordt.

      Nadeel van meerdere bedrijven is dat je ze niet allemaal kunt volgen, en dat je dan misschien toch weer beter naar een VWRL of NT World tracker kunt gaan.

      Ik heb overigens beide ETFs, en ik kijk of mijn ‘losse’ aandelen het beter doen door de IRR te vergelijken. Beide ETFs hebben de grote tech bedrijven die een sterke weging hebben. Door de terugval van de grote tech bedrijven doet mijn eigen pakketje het beter, maar eind 2021 niet..

      Ik ben er zelf nog niet uit wat mijn maximum wordt, maar ik probeer niet zomaar nieuwe bedrijven te kopen en me meer te focussen op het bijkopen. Alleen merk ik dat ik bijkopen (op een hogere prijs) lastiger vind dan ze initieel kopen.

    • #4950 Reageer
      de kleine kapitalist
      Sleutelbeheerder

      Mijn overwegingen zijn ongeveer als volgt. Vaak wordt 30 a 40 aandelen geadviseerd om voldoende te spreiden en de aandelen goed te kunnen volgen. Ook succesvolle beleggingsfondsen hebben vaak een geconcentreerde portefeuille van dat formaat. In theorie zorgen meer aandelen niet per se voor meer spreiding. Waarom dan meer?

      Ten eerste ben ik overtuigd van mijn onkunde. Ik geloof niet dat ik door een bedrijf nauwkeurig te volgen alles weet en op tijd zal zijn om uit te stappen. Philips stap ik zelfs zo ongeveer op het slechtst denkbare moment in. Liever hanteer ik een eenvoudige richtlijn. Bij AT&T ging het aandeel er direct uit nadat een dividendverlaging onontkoombaar was. In januari 2021 schreef ik dat ik mij er niet comfortabel meer bij voldoende. Veel collega’s die er tot hun oksels in zitten wilden niet overhaast beslissen. En dan eindig je tussen wal en schip. (Mocht u het aandeel hebben, het komt vast goed).

      Het is denk ik goed om alert te zijn bij een paar posities, maar het merendeel zou stormen moeten kunnen doorstaan. Ik kijk daarvoor met name naar het business model, marktpositie, houdbaarheid van concurrentievoordelen, financiële positie, (dividend) trackrecord, groeiperspectieven en de waardering. Bedrijven als Microsoft, Texas Instruments, ASML, Johnson & Johnson, Medtronic, Thermo Fisher, Abbott, Union Pacific, Stanley Black & Decker, LVMH, Air Products & Chemicals, McCormick, L’Oréal en nog veel meer zitten zo goed in elkaar. Daar hoef ik niet ieder kwartaalrapport van in te zien.

      Ik moet helaas bekennen dat ook 3M momenteel op mijn lijstje staat met aandelen waar ik alert op ben. De voor mij belangrijke (dividend)groei is mager, de focus lijkt weg (erg veel divisies) en ik ben geschrokken van de sluiting van de fabriek vanwege het lozen van chemische troep in de Westerschelde. Het royale dividend, het trackrecord en de hoge R&D uitgaven geven nog een beetje houvast. 3M heeft in mijn ogen wel een probleem.

      Ten tweede vind ik het net als John moeilijk om aandelen bij te kopen van bedrijven die sterk zijn gestegen. Dat is op zich geen goede reden. Deze maand deed ik dat overigens wel bij Microsoft. Vanwege de bullmarkt zijn er op de Aziaten na bijna geen aandelen die in het rood staan. Bij Microchip gebeurde dat wel direct een maand na aanschaf en omdat ik mijn huiswerk al heb gedaan is het dan makkelijk om bij te kopen.

      Ten derde ben ik een opvallend zwakke verkoper. Buiten gemankeerde namen als AT&T, Bayer, zijn alle aandelen die ik van de hand heb gedaan goed gaan presteren. Zoals UPS, Target, Albemarle, AO Smith, ASML, Disney, Simon Property, etc. Daarom ben ik voorzichtiger met verkopen en neemt het aantal aandelen toe. Deze maand verkocht ik Electronic Arts dus je kunt die op je kooplijstje zetten.

      Ten vierde vind ik het ook leuk om verschillende bedrijven beter te leren kennen. En de beste manier is door het aandeel te kopen en erover te schrijven. Het is een beetje als met auto’s. Die van jezelf zie je ineens overal rijden. Je krijgt er automatisch mee van mee. Een sterk bedrijf met goede vooruitzichten en een aantrekkelijke waardering lijkt vaak gunstiger dan bijkopen van duurdere bestaande portefeuille aandelen. Het gaat in mijn geval vrijwel altijd om een positie van circa EUR 500. Ik sluit niet uit dat ik later alsnog zal consolideren.

      Als laatste zo ik nog willen noemen dat ik altijd jaloers ben op beleggers die heel bewust blijven focussen op een geconcentreerde portefeuille van 30-40 aandelen en nauwelijks wisselen. Vaak hebben ze een ijzeren geduld om te wachten op geschikte momenten om bij te kopen. Dat heb ik blijkbaar (nog) niet.

    • #4992 Reageer
      Henk
      Gast

      Een interessant onderwerp. Ik heb geen harde limiet op het aantal posities. Het idee is om aandelen te houden zolang ze dividend blijven uitkeren en dit niet verlagen. Dan hoef je er niet constant bovenop te zitten en kun je de bedrijven hun werk laten doen.

      DKK’s punt over onkunde vind ik een mooie. Neem de Health Care sector met namen als ABBV, AMGN, BMY, GILD, JNJ, MDT, MRK, PFE, etc. Ik weet niet welke van die bedrijven over 20 jaar de beste investering blijkt te zijn. Dus beperk ik me niet tot 2 of 3, maar koop er meerdere. Dat dempt het effect van een eventuele klapper, maar ook van een eventuele zeperd.

Weergave van 5 reactie threads
Reageer op: Reactie #4992 in Aantal posities in portefeuille
Je informatie:




Annuleren